/E-handel – stora möjligheter för mindre logistikföretag

Horizons logo

The thought leadership division of Huthwaite International

| Studier | Artiklar | Kunskap | Insikter | White papers |

Filtrera

E-handel – stora möjligheter för mindre logistikföretag

Den ständigt föränderliga logistikindustrin fortsätter att utvecklas genom införandet av ”smart teknik” som tex artificiell intelligens (AI) och drönare. Konsekvensen blir att många företag inte vet hur de ska förbereda sig inför dessa förändringar.

Tony Hughes, VD för Huthwaite International har tittat på hur sektorn har förändrats och konsekvenserna av att e-handelsgiganter fortsätter att dominera marknaden men även hur detta kan ge nya möjligheter för mindre logistikföretag.

Använd befintliga plattformar

Tony säger: "Amazon, Alibaba och andra e-handelsgiganter har redan väldigt sofistikerade och optimerade logistiksystem på plats. Föreställ dig en timmes leveranstid över hela landet och möjligheten att lagerföra enorma mängder varor - då får du en hyfsad bra bild av de system som behövs för att stödja dem. I allt större utsträckning inser mindre logistikföretag att det lättare att använda redan existerande plattformar till sin fördel, i motsats till att bygga nya, mindre effektiva.”

"Låt oss titta på det här lite mer detaljerat. Konsumenter kan redan idag köpa saker genom att prata med artificiell intelligens, till exempel Amazons Alexa, och snart kommer de att använda den för att diskutera leveranser. Det betyder att AI-förstärkt logistik i allra högsta grad kan bli en del av kedjan.

Hela kedjan kommer behöva en mängd olika och dyra delar för att bli lyckad: stora serverhallar; komplexa algoritmer och mjukvara i utvärderingssyfte; väl fungerande lagerhållning och leveranskedjor - för att inte tala om en global räckvidd för att göra det hela genomförbart.

Det är ingen överraskning att mindre, eller till och med medelstora logistikföretag inte kan uppnå detta. Som en naturlig följd kommer vi att se stora företag, exempelvis Amazon, sälja delar av sin kapacitet till de mindre aktörerna. Det är en bra lösning, men det kräver att de mindre aktörerna är skickliga på att förhandla fram så bra avtal som möjligt”.

Hur mindre logistikföretag kan utnyttja sina styrkor

"Det är inte helt ensidigt dock. Mindre logistikföretag har möjlighet att konkurrera i vissa delar av kedjan. De kan fortfarande köpa försäljningsnärvaro, till exempel, och erbjuda leverans med egna lokala distributörer hellre än att alltid använda större företag. Detta kräver specialiserad kunskap och rörlighet som större företag ofta kämpar med. Detta ger möjligheter till mindre logistikföretag om de upptäcker dem tidigt."

Att tro på att traditionell expertis och erfarenhet förblir nödvändiga dock, Tony fortsätter: "De större företagen med väldigt optimerade logistiksystem har inte monopol. De behöver fortfarande sälja sina erbjudanden och tjänster medan de konkurrerar med varandra. Starka relationer och kompetent account management med kunder kommer framledes få ännu större betydelse för dessa företag.”

"Det viktigaste kommer vara deras förmåga att vara övertygande om deras mervärde, och det kommer innebära omvandla stora, komplexa lösningar till övertygande budskap och nytta som löser kunders problem. Skicklighet inom försäljning- och förhandlingsfärdigheter kommer att vara avgörande kompetens och dess betydelse kommer bara att växa.”

"Att nischa in sig är avgörande - medan mindre aktörer som inte behöver storskaliga lösningar köper tjänster från sina större motsvarigheter. De kommer sannolikt att kräva nischade lösningar anpassade till sina specialiserade områden för att kunna erbjuda sina kunder produkter med unika erbjudanden. Att förhandla fram rätt lösning till rätt pris kommer att kräva skicklighet. Stark försäljning och förhandlingsförmåga kommer att ha betydelse för både stora och små spelare. Ett bra partnerskap sinsemellan kommer att vara fördelaktigt för båda, vilket garanterar att båda kommer kunna gå nöjda från förhandlingsbordet.”

Djupare insikter | Rapport att ladda ner
Behöver du öka dina chanser på dina försäljningsmöjligheter? Vill du veta hur du kan öka din effektivitet i försäljningen? Den här rapport sammanfattar de färdigheter som används av framgångsrika säljare jämfört med genomsnittliga säljare. Jämför dig själv och identifiera dina egna områden för förbättring.

Vill du få bättre resultat från större eller komplexa affärer? Denna rapport sammanfattar taktiken som används av framgångsrika säljare jämfört med dem som är genomsnittliga säljare. Jämför dig själv och ditt team och identifiera områden för omedelbar förbättring.

Ladda Ner
Ytterligare läsning

Artificiell intelligens, AI, skapar nya möjligheter och utmaningar för logistiskbranschen
Av Tony Hughes

E-handel – stora möjligheter för mindre logistikföretag
Av Tony Hughes

How great commercial skills can help logistics players ride environmental levies
Av Tony Hughes