/En säljchefs fråga, ”hur ofta skall jag säljträna mina account managers”

Horizons logo

The thought leadership division of Huthwaite International

| Studier | Artiklar | Kunskap | Insikter | White papers |

Filtrera

En säljchefs fråga, ”hur ofta skall jag säljträna mina account managers”

Det enkla svarat på den frågan är att man skall hela tiden utveckla sina säljares säljfärdigheter. 

Kan du som säljchef öka färdigheten hos en säljare med enbart 2-3% och sedan upprepa detta med hela ditt team.

Då kommer du skapa en aggregerad effekt som kommer att öka din totala försäljning i teamet.

Frågan blir dock mer intressant när man frågar sig själv.

Hur skall jag, som säljchef, säljträna färdigheten hos mina säljare?

Nyckeln till detta ligger i ett antal steg.

  1. Förstå vilka säljfärdigheter som verkligen gör skillnad i försäljningen
  2. Per säljare, ha förmågan att observera/identifiera dessa färdigheter
  3. Säljträna säljaren i dessa färdigheter

Det finns forskning inom säljbeteenden som mycket exakt definierar vilka färdigheter som verkligen gör skillnad. 

Säljträning och coachning

En säljchef kan säljträna sina säljare genom att coach dem kontinuerligt.

Om flera säljare har liknande färdigheter som behöver utvecklas så kan man som säljchef skapa en säljträning där man kombinerar teori, diskussion, rollspel och feedback. 

Kombinerar man säljträning i grupp och kontinuerlig säljcoachning så åstadkommer man största effekt.

Lycka till med säljet!

Djupare Insikter | Rapport att ladda ner
Bevis för SPIN Selling

Lönar det sig att investera i SPIN® säljträning?

Här finner du sju företag som delar sina ROI berättelser. Ta reda på hur de förbättrade resultaten, förändrade beteendena samt ökade försäljningen.

Ladda ner rapport
Ytterligare läsning

3 anledningar till varför satsningar på säljutbildningar misslyckas
Av Huthwaite

4 nyckelbeteenden för framgångsrik försäljning
Av Tony Hughes

5 anledningar till att säljutbildningar misslyckas
Av Karen Woodhead