Horizons logo

The thought leadership division of Huthwaite International

| Studier | Artiklar | Kunskap | Insikter | White papers |

Filtrera

Kulturen i företaget är grunden när du förändrar beteenden

Hur går det med ditt nyårslöfte?

Om du bestämt dig för att tappa några kilon i år, så är du inte ensam. Men tiderna förändras för viktminskningsindustrin. Jag hörde på radion för någon dag sedan då Weightwatchers hälsodirektör (Jag vet! Vem visste?) berättade om framväxten av träningsappar och en om-fokusering för Weightwatchers från viktminskning till hälsa och välbefinnande.

Hon berättade om en ny Weightwatchers app som kommunicerar och tar information från andra träningsappar (fitbit och liknande). Appen kan användas för att kommunicera online med andra, få tips och råd från experter. Samtidigt som individen går på möten en gång i veckan där du kan bli vägd och få vidare råd om kost tillsammans med andra som gör samma resa.

Låter detta bekant?

Inom L&D har många av oss försökt att åstadkomma något liknande: användandet av flera olika kontaktpunkter för effektiv inlärning och motivation. Vi har kämpat med den rätta blandningen av media, event, personlig inlärning tillsammans med ny teknologi. Vi har försökt på olika sätt – med varierade resultat av framgång – för att upprätthålla motivationen när förändring blir svårt. Det är då lätt att återvända till gamla vanor när motivationen sviktar.

Vi vet att viktminskningsprogrammen har varierande nivåer av misslyckande. Trots investering i böcker, lågkalori mat, program, appar och klasser får mer än 90 % av individerna tillbaka vikten de förlorat inom 1-5 år. Långsiktig ändring av beteenden är svårt.

Låt oss inte heller glömma att de personer som är villiga att gå ett program för att förbättra sin hälsa, få bättre kondition och tapp vikt - de gör det frivilligt - och ändå är långsiktig framgång svår att åstadkomma.

Låt oss nu jämföra det med arbetet vi gör inom L&D. Vi tar grupper med människor med varierande frivillighet och motivation – ofta personer valda av någon annan för att göra någonting de aldrig visste att de behövde göra för att uppnå ett mål de kanske är omedvetna om. De är ofta ganska bekväma att göra saker på det sätt de alltid gjort och, inte förvånande, gör motstånd till förändring.

Vi konfronterar deras likgiltighet med appar, online stöd, gruppsessioner och personlig träning – precis som träningsprogrammen annonserade på TV. Vi uppnår några genombrott. Några beteenden ändras och kanske – under vissa omständigheter – ändras beteendena för alltid.

Men vi borde också titta på våra program och våra mångfasetterade åtgärder och medge att, precis som de som kämpar för att kontrollera sin vikt, framgång kan vara svår att uppnå. Det faktum att vi uppnår någon utveckling bör vara en orsak till att fira. Men ljudet av öppnandet av champagneflaskor skulle låta ganska ihåligt om vi enbart uppnådde samma nivå av framgång som multimiljon viktminskningsindustrin.

Men vi har ett vapen i vår arsenal som inte finns för de som säljer viktminskningslösningar. Samhället är besatt av smal skönhet. De spänstiga och underbara är definitivt favoriserade, men ändå så finns skräpmat överallt. Trots drömmen om ett "nytt jag" och samhällets ogillande av det överviktiga, finns det en motström som ibland är alltför stark för att motstå. Det är något som försvagar en individs goda intentioner, hur uppriktigt beslutet än är.

Men i organisationer kan det vara enklare att ta bort frestelsen. Vi behöver arbeta med kulturen. Språket, kunskapen och beteendena vi vill införa behöver stämma överens med den miljö vi vill se förändringen i beteenden förverkligas. Vi kommer behöva göra verkliga insatser för att garantera att grunden som vi sår våra frö av beteendeförändring i kan stödja de nya sätten att arbeta som vi föreställer oss.

I en värld av viktminskning, blandade budskap och den lätthet som man kan återgå till ohälsosam diet, slår ut även den mest genomtänkta kampanjen för att stödja de som vill ändra sina liv, sin hälsa och sin form. I organisationer måste vi avlägsna de blandade budskapen före vi kan hoppas på att hjälpa de vi arbetar med för att ändra beteenden långsiktigt. Vi behöver skapa en kultur som stödjer förändring och förbättring.

Så om ditt professionella löfte börjar tona bort och svika - tänkt på din organisationskultur. Vad kan du göra för att bygga en miljö som uppmuntrar beteenden som din organisation tycker är viktiga? Hur kan du ta bort de otrevliga frestelserna av återfall in i gamla sätt att göra saker på?

Och, ett Gott Nytt År.

Djupare Insikter | Rapport att ladda ner
Bevis för SPIN Selling

Lönar det sig att investera i SPIN® säljträning?

Här finner du Sju företag som delar sina ROI berättelser. Ta reda på hur de förbättrade resultaten, förändrade beteendena samt ökade försäljningen.

Ladda ner rapport
Ytterligare läsning

Tips för att coacha ditt team till bättre resultat | Rapport
Av Huthwaite

Hur bra är du på förhandla? Jämför mot de allra bästa?
Av Dr Janet Curran

Fungerar SPIN® Selling? Ett företag berättar om sina erfarenheter | Case Study
Av Huthwaite

5 anledningar till att säljutbildningar misslyckas
Av Karen Woodhead