The thought leadership division of Huthwaite International
| Studier | Artiklar | Kunskap | Insikter | White papers |
Vad gör en framgångsrik säljare?
Hur lyckas man med en försäljning. Det krävs olika beteenden och färdigheter för att lyckas och vara en framgångsrik säljare. Tony diskuterar detta in sin artikel.
Publicerad i Customer Experience Magazine
Vad gör en framgångsrik säljare? Pratar snabbt, påträngande och pushiga? Eller åtminstone det är vad de flesta tror, men verkligheten är att säljare som har dessa beteenden skulle inte vara speciellt framgångsrika i näringslivet.
Säljare har ofta en uppgift att sälja produkter/tjänster med högt värde vilket kan innebära en lång beslutsprocess där man måste föra en dialog med olika beslutsfattare inom en organisation, hantera invändningar och dras in i långa förhandlingar. Alla dessa "etapper" på vägen till en försäljning kräver olika färdigheter och beteenden för att göra försäljningen framgångsrik, samt att undvika dåliga vanor.
Tony diskuterar vanor och beteenden som du bör undvika om du vill ha en framgångsrik säljare samt delar med sig av Huthwaites forskning om vad som gör en framgångsrik säljare.
Viktiga insikter från artikeln:
- 85 procent av företagets beslutsfattare tror att en bra köpupplevelse innebär att en säljare lyssnar noggrant.
- Säljare ställer inte tillräckligt med frågor - dessutom ställer de inte rätt frågor som extraherar rätt information för att göra en försäljning.
- Framgångsrika säljare använder en fyra stegs modell av frågor.
- Undvik att göra snabba motförslag - skickliga förhandlare gör motförslag bara hälften så ofta som genomsnittliga förhandlare.
Djupare Insikter | Ladda ner rapporter
Ytterligare läsning
Hur övertygande är Du när det verkligen gäller?
Av Kay Jepson
Hur hanterar Du prispress och säljer mer på värde | Case Study
Av Huthwaite
Skall man samarbete eller skall man utmana sina affärspartners?
Av Dr Janet Curran
Baxter Healthcare knyter framgångsrikt ihop säljsamtalet med marknadsmaterialet
Av Huthwaite
Säljare möter inte köparens krav på en god köpupplevelse
Av Huthwaite
Hur bra är du på förhandla? Jämför dig mot de allra bästa?
Av Dr Janet Curran
Kontakta oss
Ring oss på 070 272 4679 om du har några frågor som du vill diskutera eller fyll i formuläret nedan.