VÄrt arbetssÀtt

Alla vÄra kunder har olika skÀl till varför man vill fÀrdighetstrÀna sin organisation. Dock sÄ strÀvar alla efter en lÄngsiktig och varaktig förÀndring i hur sin organisation sÀljer, förhandlar eller kommunicerar till kunder.

Vi utgÄr ifrÄn dig och dina behov, oavsett om du Àr ett globalt företag eller om du har Sverige som enda marknad.  För att kunna nÄ lÄngsiktiga resultat dÀr beteenden förbÀttras hos individerna sÄ behöver organisationen genomgÄ en förÀndringsresa.

NÀr din organisation, över tid, gÄr igenom resan kommer dina medarbetare förvÀrva nya fÀrdigheter, anta nya beteenden och förbÀttra sina kommersiella resultat. 

En förÀndringsresa Àr en fortlöpande process för att sÀkra att nya beteenden kvarstÄr hos organisationen.

HÀr Àr en översikt över de fem stegen i en förÀndringsresa.

Steg 1. Analys/Förstudie

Vi utgÄr ifrÄn dina behov och din organisation. PÄ vilken nivÄ befinner sig dina medarbetare. Vilka mÄl har ni med trÀningen? Vilka typ av trÀningen och format passar er organisation? MÄlet Àr att sÀtta upp ett program som baseras pÄ ert företag, era behov, era medarbetare, och pÄ er marknad. 

Steg 2. FörstÄ Varför och Vad (FörvÀrva kunskap)

Som mÀnniskor sÄ kommer vi ihÄg att tillÀmpa ett koncept lÄngt bÀttre nÀr vi förstÄr Varför vi gör nÄgot och Vad vi gör för nÄgot. Det Àr dÀrför viktigt att individen förstÄr det kommersiella sammanhanget i deras lÀrande samt bakgrunden till fÀrdigheterna. NÀr individen ser ett samband mellan Varför och Vad man trÀnar sÄ ökar förstÄelsen och villigheten att tillÀmpa nya arbetssÀtt. 

Steg 3. FörstÄ Hur (TrÀna fÀrdighet)

Det tredje steget i en förÀndringsresa handlar om att öva pÄ de nyförvÀrvade fÀrdigheterna sÄ att det blir en del av det normala beteendet.

Övning gĂ„r hand i hand med expert feedback frĂ„n mycket kvalificerade trĂ€nare. Feedback Ă€r en viktig del i inlĂ€rningen dĂ„ glidningar in i gamla vanor sker. Varje deltagare skapar ocksĂ„ en personlig handlingsplan sĂ„ att de kan kĂ€nna ansvariga för sin egen utveckling. 

Steg 4. TillÀmpa (StÀrka lÀrandet)

I det hĂ€r steget stĂ€rker deltagaren sitt lĂ€rande genom att tillĂ€mpa sin nya fĂ€rdigheter – ”learning in the flow”.

Det Àr nu det verkliga arbetet börjar. Detta sker oftast individuellt men ocksÄ i grupp. Chefens aktiva deltagande och coachning Àr avgörande för att att beteendenförÀndring skall ske.

Det finns olika ”best practice” metoder som Huthwaite har utvecklat under Ă„rens lopp för att stĂ€rka lĂ€randet över tid.

Steg 5. Reflektera och Dela (utveckla och dela lÀrandet)

NÀr nya fÀrdigheter Àr inlÀrda och deltagaren har en större förstÄelse  i Varför, Vad och Hur nya beteenden anvÀnds sÄ kan de starta att hjÀlpa andra. Det hÀr steget syftar till att dela berÀttelser, arbeta tillsammans, stödja & hjÀlpa varandra inom sin organisation.

MĂ„let Ă€r att bygga momentum i förĂ€ndringsresan och skapa ett gemensamt ”sprĂ„k” för hur man arbetar.